Noderīgi padomi

Fiziskās aktivitātes ietekme uz organismu

Plaša izvēle sporta precēm
30 04 2021
sieviete skrien gar juras pludmali

Ikdienas skrējienā mēs nereti mēdzam piemirst par sava organisma labsajūtu. Viena no galvenajām lietām, kas pozitīvi ietekmē mūsu vispārējo veselības stāvokli, ir nodarbošanās ar dažāda veida fiziskām aktivitātēm. Tās ne tikai ļauj sasniegt vēlamo ķermeņa svaru, bet arīdzan uzlabot sirds un asinsvadu veselību. Fiziskā aktivitāte ir kā atslēga uz cilvēka organisma labsajūtu un funkcionalitāti.

Šajā rakstā mēģināsim noskaidrot, kādas kustības un vingrinājumi ir pieskātāmi pie fiziskām aktivitātēm, un kā regulāra nodarbošanās ar dažādiem sporta veidiem var ietekmēt mūsu organismu, ķermeņa veselību un ikdienas dzīves kvalitāti. 

Kas ir fiziskās aktivitātes un kas pie tām pieskaitāmas?

Fiziskā aktivitāte ir cilvēka ķermeņa kustību kopums, kas palielina mūsu enerģijas patēriņu. Šīm kustībām ir jābūt aktīvām un jāpaātrina cilvēka sirdsdarbības ritms. Fiziskās aktivitātes būtībā nozīmē atrašanos kustībā. 

Cilvēki visai bieži ir neizpratnē par to, vai pie fiziskām aktivitātēm pieskaitāma arī pavisam vienkārša ikdienas pastaiga. Tas lielā mērā ir atkarīgs no Jūsu individuālā staigāšanas tempa. Mērenas intensitātes pastaiga pavisam noteikti iekļaujas fizisko aktivitāšu sarakstā. Lai slodze būtu nedaudz intensīvāka, Jūs varat izmantot nūjas nūjošanai. Nūjošana pēdējo gadu laikā ir kļuvusi par visai populāru fizisko aktivitāšu veidu, kas nodarbina aptuveni 90 procentus no visām cilvēka muskuļu grupām.

nujosana parka


Lai ķermenis justos labi un būtu vesels, nav obligāti jāapmeklē trenežieru zāle vai jāalgo personīgais treneris. Dodieties pastaigās, ravējiet dārzu, vingrojiet mājās – tas viss nāks Jums tikai un vienīgi par labu! Galvenais ir saglabāt šo kustību regularitāti un aizvietot fizisko nodarbju trūkumu ar Jums tīkamām aktivitātēm. 

Ja vēlaties ērti sekot līdzi saviem rezultātiem un noteikt konkrētas nodarbes intensitāti, izvēlēties labu soļu skaitītāju - lielisks veids kā pacelt ikvienu aktivitāti nākamajā līmenī!


Kādu ietekmi uz organismu atstāj fiziskās aktivitātes?

Fizisko aktivitāšu ietekme uz organismu ir plaši pētīta tēma. Fakts, ka būt fiziski aktīvam un nodarboties ar sportu ir svarīgi jebkurā vecumā, nav apšaubāms. Regulāra atrašanās kustībā atstāj virkni pozitīvu efektu uz cilvēka organismu - uzlabojas mūsu vielmaiņas procesi, palielinās cilvēka elpošanas un gremošanas sistēmu darbību efektivitāte, samazinās holesterīna līmenis asinīs, kā arī uzlabojas sirds asinsvadu sistēmu veselība.

Slimības profilakses un kontroles centra dati liecina, ka slimības, kas saistītas ar sirds asinsvadu sistēmām ir viens no visizplatītākajiem nāves iemesliem Latvijā. Kā no tām izvairīties? Šajā gadījumā vērā ņemami visdažādākie faktori, taču nevar noliegt, ka regulāra fiziskā aktivitāte ievērojami uzlabo sirds un asinsvadu sistēmu darbību. Fakts, ka cilvēki, kas regulāri izvēlas nodarboties ar fiziskām aktivitātēm ar sirds un asinsvadu slimībām saslimst daudz retāk, ir pierādīts.

Dzīve kustībā paaugstina arī mūsu imunitāti un uzlabo pašsajūtu. Ja būsiet aktīvs ikdienā, noteikti pamanīsiet, ka pakāpeniski samazinās arī Jūsu stresa līmenis, pieaug ķermeņa muskuļu masa un uzlabojas Jūsu domāšanas spējas. Būt aktīvam ir veselīgi!

Cik bieži ir jānodarbojas ar sportu?

Fiziski aktīvi cilvēki ir laimīgi cilvēki! Regulāra fiziskā aktivitāte ir atbildīga par tā sauktā laimes hormona izstrādāšanos. Laimes hormona izdalīšanās asinīs pozitīvi ietekmē cilvēka garastāvokli. Taču, cik bieži būtu vēlams nodarboties ar sportu, lai nostiprinātu dažādas muskuļu grupas un uzlabotu sava vispārējās fiziskās spējas? Fiziskas nodarbības var veikt kaut katru dienu, paturot prātā ekspertu ieteikumus par atbilstošas slodzes izvēli.

Ja iepriekšējā dienā esat mērķtiecīgi nodarbojies ar, piemēram, kāju muskuļu nostiprināšanu, nākamajā dienā izvēlieties citu zonu. Ievērojiet, ka muskuļu veselībai ir nepieciešama arī atpūta - muskuļu pārslodze var radīt tikai atpakaļejošu efektu, kas savukārt var atstāt nelabvēlīgu ietekmi uz dažādu orgānu sistēmu darbību.

Interesanti fakti no pētījumiem

Laimes hormona izdalīšanās ir tikai viens no labumiem, ko cilvēka organismam un pašsajūtai sniedz fiziskā aktivitāte. Dažādi pētījumi ir pierādījuši to, ka mazkustīgs dzīvesveids un fizisko aktivitāšu trūkums palielina cilvēka risku saslimt ar dažādām sirds slimībām, 2.tipa cukura diabētu un pat krūts vēzi par veseliem 15 līdz 20 procentiem. 

Vēl viens interesants pētījums, kas ticis veikts tepat Latvijā, ir pētījums par mūsu valsts iedzīvotāju sportošanas un fizisko aktivitāšanu veikšanas paradumiem. Šis pašmāju pētījums liecina, ka iedzīvotāju nozīmīgākās motivācijas, lai regulāri nodarbotos ar sportu, ir pašsajūtas un laimes sajūtas uzlabošana, vielmaiņas paātrināšana, kā arī vēlme nostiprināt savu vispārējo veselības stāvokli.

Ieteikumi katrai vecuma grupai un sagatavotībai

Lai arī kāda būtu Jūsu aktīvo gaitu uzsākšanas motivācija, pirms fiziskas slodzes uzsākšanas, būtu vēlams novērtēt savu fizisko sagatavotību. Ja pēdējo 7 dienu laikā neesat bijis fiziski aktīvs, sportošanu vēlams uzsākt pakāpeniski. Noteikti nesāciet ar augstas slodzes spēka vingrinājumiem. Tā Jūs pakļausiet sevi lielam savainošanās un negaidītu traumu iegūšanas riskam.

Ja vismaz dažas reizes nedēļā aktīvi nododieties mērenas fiziskas slodzes aktivitātēm, varat droši ķerties klāt arī sarežģītākas pakāpes vingrinājumiem. Atcerieties, ka vingrinājumu izpildes tehnika ir svarīgs faktors - kļūdaini izpildīti vingrinājumi nesniegs Jums vēlamo efektu. Jūsu pieļautās kļūdas, it īpaši senioru vecumā, var kļūt par traumu izcelšanās iemeslu.

Pirmsskolas vecumā ir svarīgi izkopt stāju

Nodarbošanās ar sportu ir svarīga dzīvesstila sastāvdaļa jebkurā vecumā. Pirmskolas vecuma bērnu organisma fizioloģisko funkciju nodrošināšanai nepieciešamas ne mazāk kā 3 stundas fiziskas slodzes svaigā gaisā. Fiziskā aktivitāte būtībā ir pastāvīga ķermeņa attīstība, kas atstāj pozitīvu iespaidu uz bērna skeletu, kā arī veicina kaulu izturību. 

Šajā vecumā sports ir ārkārtīgi svarīgs, jo tas veido un izkopj bērna stāju, pozitīvi ietekmē mazo ķiparu sirdsdarbību, palielina bērna muskuļu izturību, uzlabo mazo sportistu gremošanas un vielmaiņas sistēmu darbību, samazina bērnu aptaukošanos, kā arī palīdz vairot bērna loģiskās domāšanas spējas.

Pirmskolas vecuma bērni ir visai aktīvi un priecājas iesaistīties dažāda veida aktivitātēs, tāpēc nodrošināt šo 3 stundu aktīvo laiku nebūs pārāk sarežģīti. Galvenais iemācīt bērnam aktīva dzīvesveida nozīmi un izveidot pozitīvus ieradumus. Ņemiet vērā, ka aktīviem bērniem patīk radoša darbība, tāpēc lieti noderēs dažāda veida rotaļas, spēles un citas, vecumam atbilstošas fiziskas izpausmes.