Noderīgi padomi

Izvēlne

Kas ir gēla jeb želejas akumulatori?

10 02 2022
virietis uzstada gela akumulatoru

Mēs dzīvojam mobilu jeb pārvietojamu tehnoloģiju pārpilnā vidē, un lielāko daļu šo tehnoloģiju, tajā skaitā mūsu auto, izmanto pārvietojamus elektronererģijas avotus- baterijas un akumulatorus. Bieži vien tieši ziemas aukstie mēneši ir laiks, kad daudzi automašīnu īpašnieki atceras par auto akumulatoru un to, kad tas pēdējo reizi nomainīts vai uzlādēts.

Lai arī pirmais akumulators tika radīti jau 1859.gadā, jāsaka paldies Tomasam Edisonam, jo tieši viņš 1902.gadā aizsāka svina-skābes akumulatoru lietošanu automašīnas darbināšanas vajadzībām.

Kas ir akumulators?

Akumulators ir svarīga automašīnas sastāvdaļa. Akumulatori pēc būtības ir atkārtoti uzlādējamas baterijas jeb ierīces, kas, izmantojot elektroķīmiskas reakcijas, ražo elektronus. Izmantojot akumulatorus tiek radīta elektroenerģija, kas nepieciešama, lai darbinātu dažādas elektroierīces, kā arī auto motorus.

Kas ir gēla jeb želejas akumulatori?

Gēla akumulatori no tradicionāliem akumulatoriem atšķiras ar to, ka elektrolītu šķidrumam tiek pievienots silikāts, kas padara elektrolītu par gēla jeb želejveida šķidrumu. Galvenais gēla jeb želejas akumulatora ieguvums ir tas, ka, tā ka elektrolīts nav šķidrs, akumulators ir novietojams teju jebkādā pozīcijā.

Cits iemesls, kāpēc ieteicams izvēlēties gēla jeb želejas akumulatoru, ir tas, ka šiem akumulatoriem praktiski nav noplūdes risku, jo spiedienu tā iekšienē regulē speciāls vārsts, līdz ar to samazinās drošības un vides piesārņojuma riski.

Salīdzinot ar tradicionāliem destilēta ūdens un sērskābes akumulatoriem, gēla jeb želejas akumulatori ir dziļās izlādes akumulatori. Tas nozīmē, ka pat tad, ja šie akumulatori tiek teju pilnībā iztukšoti, tos ir iespējams uzlādēt atkal. Tomēr jāpievērš uzmanība tam, ka uzlādes aizņems ilgāku laiku, kā arī uzlādes laikā šādus akumulatorus nevajadzētu atstāt bez uzraudzības, lai izvairītos no potenciāliem baterijas bojājumiem.

Kāda ir akumulatora uzbūve?

Lai arī mūsdienās pieejami dažādu materiālu akumulatori, pēc to pamata uzbūves tie būtiski nav mainījušies kopš Edisona izmantotajiem akumulatoriem. Akumulatori sastāv no metaliskām plātnēm, kas iegremdētas elektrolītā.

Mūsdienām tipiski auto akumulatori veidoti no svina un svina dioksīda, kas iegremdēds elektrolītā, kas veidots no destilēta ūdens un sērskābes maisījuma. Lai akumulatori kalpotu ilgāk un labāk, tajos izmanto dažādas ķīmiskās piedevas, kas, piemēram, uzlabo elektriskā lādiņa atdevi - cik viegli elektriskā strāva tiek ievadīta un izvadīta no akumulatora. Gēla jeb želejas akumulatoru gadījumā šķidrumam pievienoti silikāti, kas to sabiezina.

Akumulatora korpuss sadalīts sekcijās, kurās atrodas savstarpēji savienoti akumulatora bloki, kas pildīti ar elektrolītu. Uzlādes laikā akumulatora sekcijās iepildītā elektrolīta blīvums paaugstinās, kā rezultātā rodas ķīmiskā reakcija un akumulatorā veidojas un uzkrājas elektroenerģija. Kad akumulators tiek izmantots, piemēram, lai iedarbinātu auto, tas izlādējas. Elektrolīta blīvums samazinās.

Būtiskākie aspekti akumulatora izvēlē

Kā izvēlēties auto akumulatoru? Izvēlēties jaunu auto akumulatoru nav vienkārši, jo tie atšķiras ne tikai pēc tā, kādi ķīmiskie elementi tiek izmantoti, lai tiktu saražota elektroenerģija, bet arī pēc sprieguma un, kas ļoti būtiski - izmēra.

Izmērs

Lai arī varētu šķist, ka svarīgākais ir tas, ka akumulatoram ir vajadzībām atbilstoša jauda, tomēr, pats pirmais kritērijs, kas jāņem vērā, izvēloties akumulatoru, ir tā platums, garums un augstums. Ja izvēlēsieties akumulatoru, kas ir pārak mazs vai liels, to vienkārši nebūs iespējams izmantot. Līdz ar izmēru pievērsiet uzmanību arī tam, lai jaunajam akumulatoram būtu Jūsu automašīnai atbilstošs skavu novietojums.

Akumulatoru platums, augstums un garums parasti ir norādīts milimetros, tāpēc pirms izvēlēties jaunu aukumulatoru, ieteicams izmantot veco akumulatoru, lai pārliecinātos par atbilstošajiem parametriem.

Tilpums jeb kapacitāte

Akumulatoru kapacitāti jeb ietilpību nosaka apmērstundās jeb tajā, cik ilgu laiku tas spēs nodrošināt vienu apmēru lielu strāvas daudzumu. Ieteicams izvēlēties tādas ietilpības akumulatoru, kādu noteicis auto ražotājs. Piemēram, šī VARTA Blue Dynamic F17 tilpums ir 80 ampērstundas, bet šī Bosch akumulatora tilpums ir 100 ampērstundas.

CCA jeb aukstā starta strāva

Vēl viens parametrs, ko izmanto, lai salīdzinātu dažādus akumulatorus, ir aukstā starta strāva, ko nosaka ampēros. Tā ir akumulatora spēja noteiktu laiku atdot noteikta stipruma strāvu. Šis parametrs īpaši svarīgs ziemas apstākļos, kad aukstuma ietekmē motoreļļa sabiezē un dzinēja iegriešanai nepieciešama daudz lielāka jauda. Tas nozīmē, ka ziemeļvalstīs īpaši svarīgi, lai transportlīdzekļiem būtu akumulatori ar pietiekami lielu CCA.

Vērts pievērst uzmanību tam, ka CCA lielumi bieži vien tiek norādīti dažādos veidos, kas saistīts ar atšķirīgām akumulatoru pārbaudes metodikām. Piemēram, DIN standarts radīts Vācijā, IEC jeb CEI - Francijā, SAE - Amerikas Savienotajās valstīs, bet EN ir Eiropas norma.

Pircējiem patika šis ieraksts

5/5
1 Pircēju vērtējumi

Kā jūs novērtējat šo ierakstu?