Noderīgi padomi

Ziemas riepu protektora dziļums

Riepas plašā izvēlē
18 08 2022
masina ziema brauc pa sniegu

Visiem autovadītājiem zināms, ka no riepu stāvokļa ir atkarīga mūsu drošība uz ceļa. Taču tālu ne visi zina, ka viens no svarīgākajiem, novērtējot riepu darbderīgumu, ir tās protektora dziļums. Patiesībā statistika liecina, ka tikai aptuveni trešdaļa šoferu ir labi informēti par šo būtisko momentu automašīnas drošajai ekspluatācijai.

Ja vasarā šāda nezināšana var beigties ar uzlikto naudas sodu (jo pieļaujamais minimālais protektora dziļums ir pat atrunāts valsts likumdošanas aktos), tad lietavu un sniegu periodā var nākties maksāt dārgāku cenu. Taču Jūs varat tūlīt pat palīdzēt sev „pārziemot” bez nepatīkamiem starpgadījumiem uz ceļa! Veltiet dažas minūtes laika, lai izlasītu šo ceļvedi par ziemas riepu protektoru: tā „pareizā” dziļuma nozīmi, normām, mērīšanas paņēmieniem u.c. svarīgiem momentiem. Kas informēts, tas pasargāts!

auto ar ziemas riepam

Protektora dziļums – kas tas ir?

Protektors ir riepas rievotā un biezākā daļa, kas saskaras ar brauktuvi. Jo vairāk protektoram ir rievu, jo labāk riepa tiek galā ar ūdens, dubļu, sniega novadīšanu un attiecīgi nodrošina labāku saķeri ar ceļa segumu. Ziemas riepām var būt pat divtik vairāk seklāku un dziļāku rievu, turklāt asimetriski izvietotu, - lai Jūs varētu droši uzņemt ātrumu, bremzēt, pārvarēt līkumus sarežģītos braukšanas apstākļos.

Bet kas tieši ir protektora dziļums? Tas ir attālums no riepas gumijas augšdaļas līdz riepas dziļākās rievas apakšai.

Jaunajām riepām protektora dziļums parasti ir 8-10 mm. Nobrauktajiem kilometriem ritot, protektors dilst un tā dziļums mazinās, līdz sasniedz pieļaujamo minimālo rādītāju.

Protektora dziļuma norma un iemesli to ievērot

Katra valsts nosaka savas normas attiecībā uz pieļaujamo minimālo protektoru dziļumu. Primāri tas ir atkarīgs no valstī dominējošajiem klimatiskajiem apstākļiem. Turklāt visbiežāk likumdošanas aktos tiek reglamentēti 2 rādītāji – ziemas un vasaras riepām.

Saskaņā ar mūsu Ceļu satiksmes noteikumiem Latvijā pieļaujamais minimālais protektora dziļums ziemas riepām ir 4 mm.

Ja dziļums ir mazāks par minētajiem 4 mm, riepa tiek uzskatīta par nolietotu un līdz tās nomaiņai ar transportlīdzekli pārvietoties nedrīkst. Vairāku iemeslu pēc:

  • tas ir nelikumīgi;
  • tas ir ārkārtīgi nedroši. Automašīna sāk zaudēt saķeri ar ceļu, kļūst grūtāk vadāma. Lietus, ledus, sniega apstākļos tas stipri paaugstina avarēšanas risku. Diemžēl liktenīgs var izrādīties pat neliels ūdens daudzums uz ceļa;
  • tas izraisa citas nepatīkamas problēmas. Piemēram, ja nokļūsiet ceļa satiksmes negadījumā, apdrošināšanas kompānija var atteikties no kompensācijas izmaksas braukšanai neatbilstošo riepu dēļ.

Svarīgi! Auto eksperti uzsver, ka nav jāgaida līdz nonāksiet līdz minimuma punktam – 4 mm. Sāciet lūkoties pēc jaunām ziemas riepām jau tad, kad protektora dziļums ir nedaudz mazāks par 5 mm! Īpaši, ja pamanījāt to pirms jaunās rudens-ziemas sezonas sākuma. Doma „vēl vienu sezonu izvilks” ir ļoti riskanta. Visticamāk, ka sezonas gaitā dziļums kritīsies zem kritiskās 4 mm robežas, un, kā zināms, ziemā uz ceļa joki ir mazi. Tāpat ir pilnīgi aplami pārlikt nodilušās riepas uz aizmugurējās ass, bet uz priekšējās uzlikt jaunās. Automašīnai nav svarīgākās ass - visām riepām jābūt ar labu saķeri!


Kā pārbaudīt protektora dziļumu?

Pirmā pārbaude jāveic savlaicīgi pirms ziemas sezonas sākuma. Vislabāk augustā-septembrī, lai vajadzības gadījumā paspētu sagatavoties un tikt pie kvalitatīvām jaunām ziemas riepām, kuras nav no lētajām!

Pēcāk sezonas laikā vēlams apskatīt protektoru vismaz reizi mēnesī. Tas aizņem minimālu laiku, bet ļauj savlaicīgi pamanīt riepu tehniskā stāvokļa pasliktināšanos.

Ir vairākas metodes, kā patstāvīgi pārbaudīt protektora dziļumu.

1. Pēc nodiluma indikatoriem. Tādus speciālus indikatorus mazu gumijas izvirzījumu veidā un ar milimetru norādi vairums ražotāju integrē protektora rievās. Ja nezināt, kur atrodas šādi indikatori, riepas sānu daļā parasti ir norāde. Taču jāņem vērā, ka simtprocentīgi paļauties uz šiem indikatoriem nevar. Ja indikators norāda pieļaujamo dziļumu, bet šķiet, ka pasliktinājās mašīnas vadāmība, parādījusies vibrācija, paaugstināts troksnis, griezieties pie speciālistiem! Iespējams, jau pienācis laiks riepu maiņai.

2. Izmantojot speciālos protektora dziļuma mērītājus. Parastākie (plastmasas) maksā vien pāris eiro. Lietošanā visērtākie izrādās digitālie mērītāji, kuri maksā ar 10 eiro. Padomājiet, varbūt vērts piemaksāt! Galu galā rīks būs noderīgs daudzu gadu garumā.

ierice protektora dziluma merisanai riepu protektora dziluma merisana

3. Ņemot talkā bīdmēru vai lineālu. Ne vienmēr ērti, bet nedaudz „piešaujoties”, - iespējami.

4. Ar parocīgiem līdzekļiem, piemēram, monētu vai sērkociņu. Tā varbūt nav precīzākā metode, taču pieļaujama, kad nepieciešams ātri novērtēt riepu stāvokli, bet mērinstrumenta nav pa rokai.

riepu protektora parbaude ar monetu

Svarīgi! Lai gūtu patiesu ainu par riepu nodilumu, protektora dziļums jānovērtē kā minimums 6 dažādos punktos – gan riepas ārpuses daļā, gan iekšpuses.

Veicot mērījumus, var izrādīties, ka protektora nodilums ārpuses un iekšpuses daļā ir nevienmērīgs. Neignorējiet šo faktu! Visbiežāk tas liecina par nepareizi noregulētu riteņu ģeometriju (savirzi) vai citām tehniskām problēmām, ar kurām būtu jāgriežas pie speciālistiem – gan drošības, gan riepu kvalitātes saglabāšanas nolūkos.

Kā paildzināt riepu „mūžu”?

Lielākā daļa autovadītāju nobrauc ziemas riepas līdz protektora dziļuma pieļaujamajam minimālajam punktam 3-5 gadu laikā. Un tas tiek uzskatīts par normu. Taču gadās, ka riepas nodilst 1-2 sezonu laikā. Tik bieža maiņa diez vai iepriecinās kādu autovadītāju. Labā ziņa, ka liekos tēriņus var novērst. Iemesli ātram riepu nodilumam var būt sekojoši:

  • agresīvs braukšanas stils, ātra braukšana pa ledu, bezceļu, bedrēm;
  • nepareizs spiediens riepās, kas, starp citu, negatīvi ietekmē arī citus ar auto ekspluatāciju saistītos momentus (piem., degvielas patēriņu);
  • pārmērīgā svara slodze;
  • nepareizi noregulētā riteņu ģeometrija (savirze);
  • auto ritošās daļas defekti;

Novēršot šos momentus, būsiet tikai ieguvējs: riepas kalpos krietni ilgāk, degviela tiks patērēta ekonomiskāk, braukšana būs komfortablāka un pats galvenais – drošāka!

Noslēgumā jāpiebilst, ka paralēli protektora dziļuma mērīšanai, pirms jaunās drēgnās sezonas sākuma ieteicams veikt arī riepu vispārējo vizuālo apskati. Arī plīsumi un cita veida bojājumi visbiežāk liecina par vajadzību tikt pie jaunām ziemas riepām. Kādu tieši veidu un modeli izvēlēties ir jautājums, kas reizēm sagādā grūtības pat pieredzējušiem šoferiem. Mūsu iepirkuma ceļvedī „Kādas ziemas riepas izvēlēties?” var atrast dažus noderīgus padomus šajā sakarā. Ieskatieties!

Kā jūs novērtējat šo ierakstu?